Shinsekai Yori

Úgy gondolom vannak olyan dolgok a világunkban, amiről jobb ha nem tudunk. Néha az igazság a legkegyetlenebb dolog.Nem mindenki képes elviselni.

UTÓPIA/DISTÓPIA

A jövőben játszódóanime világok nagyon sok párhuzamot vonnak maguk és a kamu tudományos animék között. Az utópiáknak is nehéz dolguk an hiszen x részbe bele kell sűríteniük, hogy a világ, hogyan változott meg ennyire, és mi is ennek a jelentősége. Az utópia nagyon sok izgalmas lehetőséget hordoz magába viszont vannak buktatói. Mivel az utópia egy nagyon erős propaganda lehetőség ezért ha nincsen célja akkor fölösleges. Például azt mondjuk, hogy a jövőben mindenki piros ruhát hord. Van a jó fajta elképzelés a divat megszüntetése és elvesztése, az egyéni ízlés elpusztítása és ezt nagyon szépen le lehet vezetni a mai helyzetekre. Míg a rossz megközelítés, hogy a rendezőnek egyszerűen ez a kedvenc színe. Animénk a Shinsekai Yori pedig egy ilyen természetbe visszatérő distópiát mutat be.

TÖRTÉNET

A történet szerint az emberek egy nagy társadalmi katasztrófa után a természetbe menekültek. Itt elhagyták az anyagelvűséget és a világi gondolatokat. Ebben a szimbióta életben azonban az emberek isteni erő birtokosai. Gyermekkorukban ellátogat hozzájuk egy szellem ami megajándékozza őket erejükkel. Ebben a világban kis falvakban élve fejleszthetik képeségüket, egy szeretet társadalom épült itt ki. A szexuális vágyaik kifejezése teljesen természetes, akár a tizenéves fiúk is létesítenek egymással párkapcsolatot. Ebben a világban ismerkedünk meg főszereplőinkel: Sakival, Shunnak, Satoruval, Mariaval és Mamoruval, akik egy nyári kirándulás közben rájönnek világuk titkaira. Innen pedig végigkövetjük egész életüket.

KARAKTEREK

Watanabe Saki: Attól, hogy Saki egész életét végig követi az anime sokkal bensőségesebb lesz a főszereplővel a kapcsolat. Látjuk őt a félelmeivel és a vágyaival küzdeni gyermekkorától kezdve. Egy komplett karakterfejlődést szemlélünk. Így még ha Saki egy teljesen unszimpatikus karakter lenne sem igazán tudnánk neki menni, hiszen egész éelet szemlélői és részei vagyunk. Ettől eltekentve Saki eléggé egy sablon karakter. Ettől viszont nagyon könnyű vele azonosulni. Először a bátortalan későn érő lánnyal, majd a szerelmeivel küzdő kamasszal, végül a világban helyét kereső felnőttel. Viszont ezek ellenére sosem tudjuk meg, hogy Saki igazán mit akar. Boldog ebben  világban? Helyesnek tartja a dötéseit? Igazából egyetlen célja van amit az egész történeten át űz, de az nem annyira fajsúlyos, hogy kitűnjön belőlle egy karakter.

Asahina Satoru: Ő megy át ez alatt az idő alatt a legnagyobb karakterfejlődésen és ez igazán izgalmas. A 12 éves Satoru még az animék megszokott szájhősének szerepét tölti meg. Míg a 14 éves már a férfi kapcsolatban  dominál. Az által, hogy Satoru homoszexuális kapcsolatát és ahoz fűzött érzelmeit ilyen részletesen bemutatják, az által emélyítik a szereplőt, hiszen a belső világával is tisztában vagyunk. Megismerjük a ragaszkodását és a birtoklási vágyát, gondoskodását. Szóval az az igazi első kapcsolatos gyerek. Míg a már felnőtt férfiba ismét visszatérnek a gyermeki leleményességek és a bátorság, viszont megmarad a pubertás kori ragaszkodás. A világban történő változások pontosan leképezik a lelki világának fejlődését. Nagyon hamar meg lehet szeretni a karakterét.

Aonuma Shun: Shuntól amit az első pillanatban kapunk azt is visszük végig. Ő a misztikum, a rejtély. Ő adja meg az anime szertartásosságát. Mivel Shun kerül legközelebb a transzcendensi léttel, ezért ő az aki az egész anime alatt fönt tartja annak a tudatát, hogy ez már nem az anyagias elvilágiasodott társadalom, hanem a kőkemény természeti törvényeken alapuló. Így is alkották meg elejétől kezdve a karakterét, nagyon ügyesen. Shunnal nincs minden rendben, Shun valamiért nem valóságos eközött a sok életszerű karakter között. Az elejétől tudod, hogy Shun valamilyen más szerepet fog betölteni. Innen is ered a tragikum miszerint nem tud visszailleszkedni ebbe a szeretettbe mélyített világba.

Akitsuki Maria: Ő a szépség, a szexualitás, a termékenység, az anyaság. A karakterek úgy vannak megalkotva, mintha Saki életszakaszainak a kivetüléseiként jelennének meg. Így persze ott van mellette a mindig határozott női példakép, aki magában hordozza gyermekkorban a szépséget. Kamaszként a szexualitást, majd felnőttként a termékenységet. Szóval neki nincs is szüksége arra, hogy elmélyített karakterjegyeket hordozzon magában.

Itou Mamoru: Ő a csapat kis szerencsétlenje. A fiú aki mindig ügyetlenebb mint a többi, aki nem tudja megszerezni a lányt akit szeret. Mamoru az akit a társadalomnak ki kell vágnia magából. Legalábbis ennek a társadalomnak. Saki minden félelme Mamoruban testesül meg. Mi van ha nem jön el hozzám a szellem? Ha nem lehet végül azzal akit szeretek? Mi van ha az egyetlen társadalom amiben élhetek kivet magából és halálra ítél? Leginkább ezektől fél Saki, és tulajdonképpen mindenki.

GRAFIKA

Nem!Nem, és nem! Sírni tudnék emberek. Ez az anime 2012-ben készült. Az ebben az időben gyártott animéktől az emberek sokasága nyaldossa a képernyőt. Gyanítom, hogy a Shinsekai Yori az elmosódott alakjaival és színeivel egyedi akart lenni. Értem én, hogy mit akarnak ezzel jelezni. A grafika bizonytalanságával és sötétségével is az anime hangulatát akarják megalapozni, ami bizonyos helyzetekben nagyon jól működik. Néha pedig ütöd a gépet mert azt hiszed lefagyott a kép. Túlzás, a vonalak túl kidolgozatlanok és durvák. Ennyire nem szabad átesni a túl oldalra. Ennek viszont van célja, akkor szabad, viszont egy ilyen animénél, ahol ennyire fontos a természet, ahol minden apró részletről oldalas elemzéseket kéne készíteni, az nem teheti meg, hogy a háttér ne mozogjon, vagy, hogy az embereknek ne legyen arcuk, és az öregedést nem lehet csak a haj hosszúságával jelezni. Azt meg se említem, hogy néhol elfelejtik az előző kockában milyen hosszú volt az emberek haja, vált a kamera és már a vállukig ér. Vagy ez is csak a zseniális társadalomnak köszönhető amiben élnek.

NEGATÍVUMOK

Őszinte leszek. Ez a mű olyan magas szintekre emelte a szememben az animéket, hogy szídni őt szinte Istenkáromlásnak felelne meg. Viszont tény és való, hogy még ez sem tökéletes. Lásd például a grafika. Bár az is jó célokért indult. Viszont a Shinsekai Yorinak van egy nagy hibája, amiben szerencsére nem mélyült el. Valamitől ezeknek a gyerekeknek különlegessé kell válniuk, fontossá ennek az új társadalomnak. Viszont mivel ez az anime nagyon összetett és magába kell foglalnia a fejlődés, a faj, a diktatúra, a természet, az erőszak és a félelem kérdését, és ezt mind 25 részben, ezért zt föl kell vezetni. Nagyon ügyesen föl is vezetik csak iszonyatosan unalmas. Mondjuk ez 5 rész, de nagyon a történet elején. Ergo az anime nem startolt túl jól, ami sosem előny. Viszont maradéktalanul visszahoz mindent.

POZITÍVUMOK

Ez az anime elképesztő. Nem is tudom igazán, hogy hol kezdjem. Ha már csak a karakterek fölépítését nézzük. Mondjatok még egy animét ami teljesen új értelmet ad a karaktereinek! Aztán ott van a társadalmi fölfogás. Hogy mégis mennyi áldozatot kell hozni az emberi boldogsághoz. Hiszen a tökéletes társadalom csak a veszélyes tényezők kiiktatásával valósulhat meg. Faji kérdés. Ha van az emberekhez hasonlatos inteligens faj, ám abban megtalálhatók az állati jegyek, akkor vajon elfogadható-e őket szolga sorba kényszeríteni? Ám számomra még indig a szerelmi kapcsolatok fölfogása a leglenyűgözőbb. Tizenéves korukba az emberek társat választanak maguknak, vagyis szeretőt. Hiszen a társadalmi feszültségeket is aközösüléssel oldják meg, a szeretet társadalom létrejön. Viszont a tizenévesek még a saját nem körükben mozognak otthonosan, így az iskola tere homoszexuális párokkal lesz tarkítva az első években. Lehet vitatkozni vele, hogy jó-e, hogy ilyen hamar szeretőt kell választaniuk, de ebben a társadalmi formában a szibióta együtt éléshez kötelező. Így ők valóban egy nagy család. Ezen felül még rentgeteg társadalmi, pszichológiai és politikai kérdést latolgat. Ami pedig egy szintén ngyon fontos eleme az a kihagyás. Bár végig szemléled a társadalmat, és tisztában vagy vele, hogy a világa ugyanolyan terjedelmes mint a miénk, de csak egy részletét ismered meg. Tudod, hogy van számos kultúrális vetülete, de mondjuk csak egyet tudsz megnevezni. Ez nagyon fontos a végtelen illúzió megteremtéséhez. 

AJÁNLÁS

Nos srácok én eddig is imádtam az animéket, és tisztában voltam a művészeti értékükkel, de most bátran kijelenthetem, hogy a Shinsekai Yori egy műalkotás. Semmivel sem kissebb az értéke mint bármelyik művészfilmnek. Szóval minden nem animésnek is tudom ajánlani. Enélkül az élmény nélkül tényleg nem érdemes további animéket fejteetni. Szóval mindenkinek ajánlom, bár talán ez is inkább az idősebb korosztájt tudja igazán megszólítani, akik már átestek ezeken a beavatásokon.

10/10 jó szórakozást :)

következő: Fairy Tail Zero

Ajánló
Kommentek
  1. Én